ΓΙΟΡΤΙΝΟ ΤΡΑΠΕΖΙ ΧΩΡΙΣ ΕΝΟΧΕΣ

Τα μυστικά για να διατηρήσετε το βάρος σας στις γιορτές. 

Με εκτίμηση,
Μπαντουβάκη Αικατερίνη
Απόφοιτος του τμήματος Διατροφής και Διαιτολογίας ΑΤΕΙ Σητείας
Ειδικευόμενη στην Ολιστική Διατροφολογία

Χριστούγεννα…Πρωτοχρονιά… Μελομακάρονα…κουραμπιέδες και όλα τα γιορτινά εδέσματα είναι εδώ για να στολίσουν το τραπέζι που θα αγκαλιάσει οικογένεια και φίλους. Οι γιορτινές ημέρες χαρακτηρίζονται από διατροφικές κρεπάλες και αρκετή κατανάλωση αλκοόλ. Συναισθήματα αγάπης και ζεστασιάς από τη μια πλημμυρίζουν τις καρδιές μας, απο την άλλη κυριαρχεί το συναίσθημα του φόβου για τις μικρές ή μεγάλες διατροφικές ατασθαλίες που ενδεχομένως να επηρεάσουν το βάρος μας. Συγκεντρώσαμε όλα τα διατροφικά μυστικά που θα μας προετοιμάσουν να αντιμετωπίσουμε το πλούσιο γιορτινό τραπέζι χωρίς να επηρεαστεί το βάρος μας, να αποφύγουμε εξαντλητικές δίαιτες το χρονικό διάστημα αμέσως μετά τις γιορτές και πάνω απ΄όλα να κρατήσουμε τις σωστές διατροφικές μας επιλογές ακέραιες.

Ένα μυστικό το οποίο θα μας γλιτώσει από πολλές περιττές θερμίδες είναι να καταναλώσουμε ένα με δύο ποτήρια νερό πριν το γεύμα.

Φαγητό “παντού”! Tι να επιλέξω;
Τα γιορτινά πιάτα που σερβίρονται έχουν κάτι επιπλέον εκτός από την νοστιμιά τους. Είναι φτιαγμένα με περισσότερα έλαια και αλάτι συγκριτικά με τα πιάτα που ετοιμάζουμε σπίτι στα πλαίσια ενός ισορροπημένου τρόπου διατροφής. Αυτό δεν τα καθιστά απαγορευμένα αλλά σίγουρα η ποσότητα που θα καταναλώσουμε παίζει σημαντικό ρόλο. Πιο συγκεκριμένα, το μοσχάρι και το χοιρινό είναι πιο πλούσια σε λίπος σε σχέση με τα υπόλοιπα κρεατικά οπότε θα πρέπει η ποσότητα που θα καταναλωθεί να είναι πιο μικρή και αν είναι δυνατόν χωρίς σάλτσες και περιττά έλαια. Άν στο τραπέζι υπάρχει ψητή γαλοπούλα ή κοτόπουλο θα αποτελούσε μια εξαιρετική επιλογή για εσάς που θέλετε να μείνετε πιστοί στο διατροφικό σας πλανο. Πρόκειται για άπαχο κρέας, ειδικά αν αφαιρέσετε το δέρμα απο αυτό.
Το βασικό συστατικό μυστικό του πιάτου μας…
Δεν είναι άλλο απο τη σαλάτα. Τα λαχανικά θα πρέπει να γεμίσουν το μεγαλύτερο μέρος του πιάτου μας. Γιατί; Ανήκουν στην ομάδα των τροφίμων με τις λιγότερες θερμίδες, μας δίνουν απλόχερα τις φυτικές τους ίνες που είναι υπεύθυνες για το αίσθημα του κορεσμού και μας χαρίζουν υγεία. Και το επόμενο ερώτημα είναι: Μπορώ να επιλέξω όλα τα είδη λαχανικών και με
οποιοδήποτε τρόπο μαγειρεμένα; Ναι μπορείτε να επιλέξετε οποιοδήποτε λαχανικό βραστό ή ωμό, αλλά καλό θα ήταν να αποφύγετε τα τηγανιτά λαχανικά και τις σαλάτες με σάλτσες.
Και με τον υπόλοιπο εορταστικό μπουφέ τι γίνεται;
Στην θέα του Χριστουγεννιάτικου μπουφέ το ερώτημα που γεννάται είναι: Τι να επιλέξω; Ριζότα, ζυμαρικά, λαχταριστές πατάτες στον φούρνο, μικρά πιάτα ορεκτικών τα οποία είναι φτιαγμένα με αγάπη αλλά και με αρκετές θερμίδες. Προσπαθήστε να μην καταναλώσετε δύο ή περισσότερα αμυλούχα τρόφιμα μαζί διότι οι θερμίδες θα εκτοξευθούν και μετά το πέρας των εορτών τα αποτελέσματα της ζυγαριάς θα σας απογοητεύσουν. Συνδυάστε άπαχο κρέας με σαλάτα και πατάτα ή λίγο ρύζι ή μια μικρή ποσότητα ζυμαρικών. Σε περίπτωση που δεν θέλετε να καταναλώσετε τίποτα απο τα παραπάνω συνοδεύστε το γεύμα σας με μια λεπτή φέτα ψωμί. Πέρα απο αυτά όμως ο μεγαλύτερος πειρασμός είναι τα ορεκτικά που στολίζουν
Ένα μυστικό το οποίο θα μας γλιτώσει απο πολλές περιττές θερμίδες είναι να καταναλώσουμε ένα με δύο ποτήρια νερό πριν το γεύμα. τις γιορτινές ημέρες το τραπέζι μας και τα οποία κυριολεκτικά μας σκλαβώνουν. Λίγο η μεγάλη ποικιλία σε αυτά, λίγο η περιέργεια να δοκιμάσουμε απ΄όλα, μας βρίσκει το τέλος της βραδιάς φουσκωμένους και κατ΄επέκταση απογοητευμένους που δεν ελέγξαμε τον εαυτό μας. Ας περάσουμε στο ¨ψητό¨, η απάντηση στο ερώτημα: Τι να επιλέξω απο τα ορεκτικά πιάτα είναι η εξής… Προσπαθήστε να είστε επιλεκτικοί, σκεφτείτε ότι αμέσως μετά θα απολαύσετε τα κυρίως πιάτα και μην κάνετε το λάθος να χορτάσετε με τους ΄΄μικρομεζέδες΄΄ διότι συνήθως έχουν τις περισσότερες θερμίδες
και λιπαρά και το μόνο που καταφέρνουν είναι να κατευνάζουν για λίγο την πείνα σας. Μεταφέρετε στο πιάτο σας μια μικρή ποσότητα απο δυο ορεκτικά περίπου και εστιάστε σε αυτήν. Η διαδικάσια του τσιμπολογήματος χωρίς να μεταφέρουμε την τροφή στο πιάτο μας δεν μας αφήνει περιθώρια να γνωρίζουμε την ποσότητα που καταναλώσαμε απο το καθένα, παράλληλα μας δίνει την λανθασμένη εντύπωση ότι έχουμε καταναλώσει μικρή ποσότητα φαγητού.
Ο ρόλος του νερού στο άισθημα του κορεσμού…
Ένα μυστικό το οποίο θα μας γλιτώσει απο πολλές περιττές θερμίδες είναι να καταναλώσουμε ένα με δύο ποτήρια νερό πριν το γεύμα. Σίγουρα η αίσθηση του φουσκώματος δεν είναι η καλύτερη λύση απο την άλλη όμως γνωρίζοντας το όφελος είναι προτιμότερη. Με λίγα λόγια, η κατανάλωση νερού πριν το γεύμα θα σας κόψει την φόρα έτσι ώστε να μην καταναλώσετε
μεγάλη ποσότητα φαγητού.

Στην υγειά μας…
Μια πρόποση για να ευχηθούμε στο τραπέζι των Χριστουγέννων, δεύτερη πρόποση, τρίτη…, και μαζεύτηκαν οι θερμίδες που δίνει το αλκοόλ. Ιδανική επιλογή αποτελεί το κρασί ή η μπύρα, ανάλογα με τις γευστικές σας προτιμήσεις. Δύο επιλογές οι οποίες εντάσσονται στα πλαίσια ενός υγιεινού τρόπου ζωής με την προϋπόθεση η κατανάλωση να γίνεται με μέτρο π.χ. ένα-δύο μικρά ποτήρια κρασί. Μην ξεχνάμε ότι 1 γραμμάριο αλκοόλ μας δίνει 7 kcals γεγονός το οποίο μας προϊδεάζει για τις θερμίδες που μπορεί να συγκεντρωθούν στο τέλος του γεύματος. Σε περίπτωση που το περιβάλλον ή η κατάσταση το απαιτεί και νιώθετε την ανάγκη να καταναλώσετε περισσότερο, απλά αραιώστε το ήδη υπάρχον με νερό ή διαφορετικά με ανθρακούχο νερό.
Μελομακάρονα vs Κουραμπιέδες
Και τα δύο εξίσου νόστιμα. Είναι τα παραδοσιακά γλυκίσματα που υπάρχουν μέρες πριν και μέρες μετά τις εορτές στο σπίτι και δεν τα χορταίνει κανείς και ποτέ. Αν αναλογιστούμε όμως ότι ένας κουραμπιές μας δίνει περίπου 150 θερμίδες και ένα μελομακάρονο μας δίνει περίπου 130 θερμίδες ίσως να μην είμαστε και τόσο χαλαροί στην κατανάλωση τους. Ακόμα, μην ξεχνάμε την διατροφική τους αξία η οποία δείχνει απο την μια τον κουραμπιέ να μας επιβαρύνει με κορεσμένα λιπαρά οξέα και ζάχαρη απο την άλλη το μελομακάρονο να δίδει απλόχερα μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, αντιοξειδωτικές ουσιές καθώς και βιταμίνες του συμπλέγματος Β. Εν κατακλείδι, το μελομακάρονο είναι μια καλή επιλογή για γλύκισμα αρκεί να μην το παρακάνετε με την ποσότητα και να μην το καταναλώνετε μαζί με άλλα γλυκά, έτσι θα έχετε κάνει μια γλυκιά αμαρτία χωρίς ενοχές.

Written By
More from Go Hania

ΙΩΣΗΦ ΠΕΤΡΩΦ

ΙΩΣΗΦ ΠΕΤΡΩΦ Ένας σεφ οφείλει να έχει υπομονή, να ταξιδεύει και να...
Read More

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *